Hjem > Uncategorized > Time 20

Time 20

Jeg håper virkelig ikke jeg er den eneste som er oppe nå. Det er gøy med lesemaraton, er det ikke? Jeg fortsetter med kjøpegale sitater fra forrige utfordring:

«Where is human nature so weak as in the bookstore?»

Hvem sa dette? Nei, det er ikke timens utfordring, svaret er Henry Ward Beecher.

Klokken er fem. For oss som bor i blokk skjer det et skifte. Noen går til sengs, andre våkner. Kanskje sitter det noen og leser rundt om i borettslaget også?

Utfordringen denne gangen er som følger:

Hvem bør vinne årets Nobelspris i litteratur og to ord om hvorfor!

Svar på dette innlegget innen time 21! Jeg trekker en vinner blant de som har svar, og vinneren vil bli kunngjort etter klokken fire på En verden full av bøker. Vinneren vil få en valgfri pocketbok!

Hilsen
Karin

Kategorier:Uncategorized
  1. juli 10, 2011, kl. 5:55 am

    Jeg syns Philippe Claudel er en forfatter som fortjener å vinne Nobels Litteraturpris 2011. Jeg vet ikke hvor mange bøker han har skrevet, men kun to er oversatt til norsk og tre er oversatt til engelsk. Bøkene hans er alltid fulle av nydelige, men dystre skildringer om menneskesinnet. De er som regel tidløse og derfor kan en hver generasjon identifisere seg med hans karakterer og deres historier. Han skriver rett og slett stor litteratur, som burde bli lest av mange flere.

  2. juli 10, 2011, kl. 5:33 am

    Oi, oi, oi… Dette er langt utenfor mitt felt, og de fleste av de forfatterne jeg har lest som hadde fortjent det, er døde… Mener å huske at den eneste nobel-prisvinnende forfatteren jeg har lest er Toni Morrison, og jeg har ikke helt sansen for hennes bøker. Jeg har akkurat kjøpt fjorårets vinner, men de ligger foreløpig kun i bokhyllen min.

    Den eneste jeg kan tenke meg, utifra de levende forfattere på leselisten min, er J.K. Rowling! Kanskje ikke en typisk vinner, den inspirasjonen hun har gitt unge lesere er veldig viktig for litteraturen.

    • juli 10, 2011, kl. 5:35 am

      For ikke å glemme det faktum at det hadde vært utrolig morsomt å se ansiktene til den intellektuelle verden når hun fikk prisen! He he (skadefro, jeg? Nei, det har vi aldri hørt…)

      • juli 10, 2011, kl. 5:38 am

        Ah! Merker at hodet mitt begynner å bli sløvt. Min norsklærer ville nå skrevet med store, røde bokstaver: Du har ikke lest oppgaven Anja! TO ord: Inspirerende og nyskapende!

  3. juli 10, 2011, kl. 5:29 am

    Endelig funnet en bok jeg tror jeg kan holde meg våken. Prøvde den seneste timen og finne en. Startet på 3 forskjellig bøker og fikk lest litt i hver, men falt nesten i søvn. Til jeg fant den jeg er i gang med nå 😛 Så får se hvor lenge jeg fortsetter. Har planer i morgen, så burde vel egentlig sove 😛

    Jeg har ikke styr på noe med Nobelspriser. Men vet at boken til Heather Davis, Wherever you go. Som visst ikke utkommer før til November. Den rørte meg veldig. Hun fikk med så mange ting, at mange vil kunne relatere til historien. Og det er ting som ikke altid har så stor rolle i YA bøker, mens her får alle like stor part. Hvilket jeg syntes viser at hun tenker på andre og har utrolig flott og bra skriveevne 🙂 Hvilket en forfatter jo må ha for og bli god 🙂 Og boken hadde bra budskap og man fikk virkelig noe ut av og lese den 🙂 Så den må dere lese når den kommer 😛 Og hun fortjener en pris for den boken, spørr du meg 🙂

    Men det var ikke to ord. :S Men ordene må bli: Omtenksom, Hjelpende.
    For det må hun være når hun kan skrive på den måten 🙂

  4. venstregærning
    juli 10, 2011, kl. 5:14 am

    Kjempevanskelig, men kanskje Joyce Carol Oates. En ekstremt dyktig dame som i tillegg til å ha en relativt imponerende produksjon, skriver om såkalte viktige ting. Det skader forsåvidt ikke at hun er dame heller. 😛

  5. Nina
    juli 10, 2011, kl. 5:12 am

    Har litt for lite kunnskap om forskjellige forfattere til å komme med et svar på denne timens utfordring, men gleder meg til å lese hva andre skriver! 🙂

    • juli 10, 2011, kl. 5:16 am

      Jeg goså gleder meg til svar. Selv om jeg laget utfordringen selv så er det ikke en opplagt kandidat egentlig.

  6. juli 10, 2011, kl. 5:10 am

    Så bra- Og har du fått med deg at du vant en utfordring for ei stund siden og dermed et gavekort på 300 kr?

    • juli 10, 2011, kl. 5:43 am

      Mener du meg nå Karin, eller er jeg helt utafor? Har ikke fått noe mail eller noe.

      • juli 10, 2011, kl. 5:53 am

        Unnskyld, men nå har jeg sendt mail til deg.

      • juli 10, 2011, kl. 6:02 am

        Det går bra;-) Jeg fikk ikka annonsert vinneren ordentlig i går kveld. Har svart deg på eposten nå!

  7. juli 10, 2011, kl. 5:03 am

    Lesemaraton er gøy ja! Brukte litt tid med å se dobbelt i den forrige boka, men etter en kanne kaffe og endel sigaretter er jeg klar igjen 🙂

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

